New Zealand: PART II: South Island

28 maart 2014 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Dus, 12 maart kwamen we na een uurtje vliegen van Auckland toe in Christchurch, waar we onze tweede huurauto oppikten.

We zijn direct doorgereden richting Kaikoura. Hier hebben we de volgende dag de Peninsula Walk gedaan, het interessantste gedeelte dan toch. We hebben tot het strand gewandeld waar er een wilde sealcolony 'woont'. De seals lagen weer zaaaalig te relaxen op wat rotsblokken in het water. Grappig beesten.. Vooral als ze zich voortbewegen haha.

De volgende dag was het tijd voor wat actie. We boekten namelijk een kayaktocht op de Marlborough Sounds met aansluitend een mountainbiketocht op een deel van de bekende Queen Charlotte Track die in de Marlborough Sounds ligt. Prachtig!!! Het kayakken was super, we waren met twee koppels en een gids. Zalig rustig op het water en de gids was super enthousiast en interessant. Alweer wilde seals gespot, nu vlakbij onze kayak in het water :). Na de voormiddag flink gekayakt te hebben, was het tijd om op de mountainbike te springen. Een leuke en (gelukkig) niet te zware track. Een steile helling in het midden maakte het wel eventjes wat lastig (vooral voor Charlie dan met haar asthma haha), maar voor de rest was het echt genieten. We fietsten naast hoge cliffen en ravijnen naast het water (wat soms wel eng was) met prachtige uitzichten op de Sounds waar we de ochtend hadden gekayakt. TOP DAG.

Zaterdag stond de bekende Abel Tasman op het programma. Oorspronkelijk wouden we hier ook kayakken, maar cycloon Lucy liet dit niet toe (en zorgde voor slecht weer). En het kayakken was ook extreem duur... Dus hebben we na lang zoeken naar een leuke oplossing, een cruise in combinatie met wandelen geboekt. We voeren eerst de hele kustlijn van The Abel Tasman National Park af, echt adembenemend (zelf in het slechte grijze weer), spotten (alweer haha) wilde seals en stapten dan af aan onze bestemming. Hier maakten we een mooie wandeling door het National Park, waarna de cruise ons weer oppikte en terugbracht naar het vaste land. Ondanks het slechte weer, een leuke en mooie uitstap!

Dus zoals gezegd, de 'staart' van cycloon Lucy passeerde Nieuw Zeeland en zorgde van zaterdag tot dinsdag voor slecht weer.. Zaterdag enkel bewolkt maar vanaf zondag kregen we regen, regen, en jawel, nog meer regen... Aangezien je zo goed als alles qua activiteiten in Nieuw Zeeland buiten doet, was dit wel een ferme tegenvaller. Gelukkig hadden we in onze planning wat speling zodat we niks hebben moeten overslaan :).
Tijdens de regendagen zijn we het Antwerps koppel weer tegengekomen die we in Australie hadden leren kennen in het prille begin van onze reis, in the Blue Mountains, en die we op the Great Ocean Road ook nog eens waren tegengekomen. Koffietje en warme chocomelk gedronken, in 1 van de vele minidorpjes, bijgepraat en tips uitgewisseld. Leuk:).

Na regen kwam zonneschijn, EINDELIJK was het zonnetje terug. Tijd om weer buiten te komen en verder te genieten van alles :).

Dinsdag bezochten we de Franz Josef Glacier. In de voormiddag wandelden we tot 500m voor de Glacier, spectaculair zo'n Glacier! In de namiddag klommen we wat hogerop om de Glacier van ver te bezichten wat een mooooi panoramisch zicht opleverde!
De dag erna was ook het aan het broertje, de Fox Glacier. Hier wandelden we tot 200m dicht bij de Glacier, nog dichter dan bij Franz Josef, waaw!

Donderdag wandelden we de Rob Roy Glacier Track, aan Wanaka. Zalige track! De track begint in en tussen weides met koeien en schapen haha, dan steek je een rivier over via een grote swingbridge en dan begon de (soms lastige) beklimming naar boven door het bos. Je had twee lookouts, een lage en een hoge. Toegekomen bij de lage lookout, eventjes bekomen en wat water gedronken, waren we al erg onder de indruk van de grote glacier. Prachtig, zeker met het zonnetje die erop scheen. Halfuurtje verder gaf de tweede lookout echt een spectaculair zicht over de besneeuwde bergen en de indrukwekkende glacier. Waaw! Er was ook een grote waterval die voor een leuke regenboog zorgde :).
Na de wandeling reden we door Queenstown, zonder te stoppen, want twee dagen later waren we hier terug met meer tijd. De Milford Sounds afkayakken stond namelijk vrijdagochtend op het programma. Dus...Queenstown gepasseerd en doorgereden...'s avonds overnacht vlakbij het Milford Sounds startpunt. Vroeg gaan slapen, want er werd om kwart na zes in de ochtend afgesproken.
Spannend
En vroeg, oh zo vroeg..haha
Vrijdag, kwart na zes, zaten we in de Milford Sounds Lodge samen met nog twee andere koppels en de gids de laatste details aan het doornemen van hoe alles in elkaar zat en daarna begon de zaaaaalige kayaktocht.
Nog donker, volle maan, muisstil, en wij met de kayak op het water...
Super! Er was nog niemand, geen luide drukke cruises, geen vliegtuigen of helikopters,  niemand. Alleen wij, de visjes, de seals en de adembenemende natuur.
De 16km lange Milford Sound is formidabel!!! We hopen dat de foto's dit kunnen tonen, want dit is moeilijk, eigenlijk gewoon niet, te beschrijven...
Na 4-5uurtjes kayakken kwamen we uit op de Tasman Sea en zat onze tocht er, jammergenoeg, op. Teruggekeerd naar de Lodge waar we een heerlijke douche namen en even hebben uitgerust en relaxt in de lounge met een lekker soepje.
In de namiddag zijn we terug vertrokken, want we wouden onze tijd nemen om te genieten van de scenic road van M.S. naar Te Anau. En genoten hebben we :).

De dag erna hebben we Queenstown bezocht. Het was heeeerlijk weer, dus besloten we enkele kaasjes, een stokbrood en een lekker wijntje te kopen en ergens te picnicken in de stad. Bij het uitzoeken van een geschikt plekje, belandden we bij een rugbywedstrijd haha. Kaasjes, wijntje, zonnetje en een spannende rugbywedstrijd, perfect om de Nieuw Zeelandse cultuur te leren kennen ;). (Alles draait namelijk rond rugby...)

Na een dagje chillen en toeristen, tijd voor actie. De Mount Cook! Dit is de hoogste berg van Nieuw Zeeland (3754m). Normaal gingen we een wandeling doen die een panoramisch zicht gaf op de besneeuwde bergen, maar het visitor center wist ons te vertellen dat er net een grote massa ijs naar beneden was geschoven waardoor er stukken ijs dreven op het meertje aan de voet van de bergen. Top. Veranderen van wandeling dus! We volgden de Hooker Valley Track, die ons via drie hangbruggen aan de voet van de berg wist te brengen. ZALIG, inderdaad drijvende ijsblokken op het meertje. Dit alles met de zon erop, gaf spectaculaire beelden. Mooooooooi.
Na de wandeling installeerden we ons op de mooiste rest area waar we ooit al hadden geslapen, de rest area lag vlak aan Lake Pukaki, met zicht op de Mount Cook. Prachtig prachtig!!

De laatste dagen hebben we genoten van het zonnetje en de natuur. Onder andere de Mount John Summit walk, die een panoramisch zicht gaf over Lake Tekapo en omgeving! Enkele rest areas aan meren, rivieren, bergen, enzovoort. Onze laatste dag bezochten we Christchurch. Rare stad, je zou denken dat ze de hele stad aan het afbreken zijn, maar ze zijn net het omgekeerde aan het doen, ze zijn de stad terug aan het opbouwen (sinds de laatste aardbeving, die voor een grote vernieling zorgde). Ondanks de stad op een grote bouwwerf lijkt, vonden we de stad verrassend aangenaam. Ze doen er duidelijk alles aan om de stad gezellig te houden. Zo bestaat het centrum van de stad alleen maar uit containerwinkels en containerbars, iets apart, maar het heeft wel zijn charme...

Nieuw Zeeland, t zit er op. Blij dat we er een maand zijn geweest, om te genieten van de natuur en cultuur! We hebben hier dingen gezien, waarvan we niet wisten dat dit bestond, zo mooi, zo prachtig.

Maar we zijn ook wel blij dat we terug naar 'huis'-Australie mogen ;).

See you all! Tot de volgende!

Liefs,
Charliano

Ps: 28 maart vliegtuig terug naar Australie, en vanaf 29 maart gaat onze crazy australian trip weer door ;). Nu gaan we terug richting South Australia om zo door te gaan naar Alice Springs (Northern Territory), doorheen het midden, richting Darwin (NT)!

1. Mamsie:
    28 maart 2014
    Schitterend hoe jullie daar aan het genieten zijn! En echt mooie foto's, er zitten een paar prachtige bij!
    groetjes en zoentjes
  2. Pà:
    29 maart 2014
    bella la città-container, la natura sembra anche forte, era una terra abitata prima dell'uomo bianco?
    a presto
  3. Adri:
    30 maart 2014
    Si, i Maori, che sono molto piu accettati in contrario degli aboriginals Australiani. (abbiamo sempre piu foto delle cita, ma non vengono tutti sul blog, te li faccio vedere piu tardi)
    Xxxx
  4. Mimi:
    30 maart 2014
    jullie hebben een ongelooflijke reis, prachtige foto's. het container dorp is uniek, een kunstwerk!
    warme knuffel van opa en mimi