The Outback

14 mei 2014 - Timber Creek, Australië

Hi hi hi!!

Lang geleden dat jullie nog iets van ons gehoord hebben.. We weten het :)

Laatste blogbericht was na Nieuw Zeeland, dus deze blog begint op 28maart, de avond/nacht dat we terug toekwamen in Melbourne.

Na ons maandje Nieuw Zeeland hebben we eerst nog drie dagen bij Sara in Frankston gebleven, kleren wassen, naar de garage, en andere minder interessante dingen. Maandag 31april was het tijd om terug verder te trekken, deze keer 'de outback' op ons programma. Spannend! Keken er beiden naar uit :)! Korte tussenstop in Melbourne gemaakt, waar Lizzy (vriendin van Charlotte) momenteel vertoeft. Super weerzien en gezellige namiddag gehad.

In de late namiddag trokken we door richting Flinders Ranges.

Helaas, dinsdagnamiddagtoegekomen in de regen, woensdagnamiddag vertrokken in de regen. Hebben er een mooie korte wandeling (jawel, in de regen) gedaan, maar de lookouts (die normaal prachtige panoramische uitzichten geven) stelden niet veel voor door de mistige wolken. Jammer... Normaal gingen we een lange prachtige wandeling doen die uitkwam op een super uitzicht over de volledige Ranges. Niks aan te doen, dan maar verder Noordwaarts trekken!

Vrijdag hebben we Cooper Pedy bezocht, deze stad was vroeger volledig ondergronds, nu kan je er nog enkele huizen en kerken onder de grond bezoeken. De huizen werden voorzien van een constante 'warmte of koelte' van ongeveer 22 graden. Zo konden ze de hitte overdag vermijden, en de afkoeling snachts. Mooi gevonden ;)

Doordat het de voorbije dagen enorm geregend had, waren verschillende unsealed roads afgesloten. Gelukkig niet de road naar Painted Dessert! Painted Dessert zijn grote rotsformaties, en lijken geschilderd als je ze vanop afstand bekijkt, prachtige kleuren! Hebben ons voor de rotsen geparkeerd en genoten van het uitzicht :) zalig.

Zondag was het zover... Hoogtepunt van de outback... De ULURU, aka Ayres Rock. Ze zeggen altijd 'hoe vaak je Uluru ook al hebt gezien in boekjes, folders en online, het moment dat je er voorstaat, zeg je gegarandeerd toch "WAAAAW, nog epischer en zotter dan verwacht" '. En jaaaaaaa, ze hebben gelijk :). In de namiddag wandelden we aan de zijkant ervan, en zagen we de kleine 'waterhole' van de Uluru! Snikhete dag en geen schaduw, dus hebben het bij deze wandeling gehouden. Hebben met zicht op Uluru gekookt en gegeten bij zonsondergang, een echt hoogtepunt van onze reis!!:)

We hadden een driedagenpas voor het park gekocht dus de volgende dag waren we terug, deze keer om ook de (volgens ons onterecht) minder bekende Kata Tutja (of Olgas) te bezichtigen. Hoe we het doen, we weten het niet, maar bij het binnenrijden van het park kregen we regen regen regen... Dan zit je eens in Centraal Australie, het droogste en heetste gebied van Australie, waar het nooit regent... Haha. Elke local wist ons te vertellen 'how lucky we were' om de Uluru en Kata Tutja te mogen meemaken in de regen, dat we bij de weinigen zijn en blablabla, op dat moment kon ons dit echt niet oppeppen en wouden we gewoon de zon hahaha. Maar de weergoden besloten ons regen en nog meer regen te geven, dus hebben we het geluk gehad om de Kata Tutja te zien tussen de mistige wolken, en de Uluru hebben we dus zowel in de zon als in de regen gezien. Ondanks de regen, prachtig prachtig prachtig!!!

S nachts kregen we een groooot knal onweer, eng (met de donder en bliksem zo 'vlak' boven je hoofd in onze rooftoptent) en enorm veel water. Het had zo veel geregend dat er alweer een paar wegen werden afgesloten en op bepaalde stukken reden we door een halve meter water. Vergeet niet, we zitten nog steeds in het 'droge en hete' centrum van Australie....

Onze derde dag die we normaal ook in het National park van Uluru gingen doorbrengen, hebben we toch maar zo gelaten... Zijn die dag doorgereden naar Kings Canyon.

Bij de Kings Canyon hebben we de summitwalk gedaan, een steile eerste beklimming tot je werkelijk op de Canyon loopt, en dan een groooote cirkel erop met mooie lookouts. Hierbij willen we zeggen dat dit echt 1 van de zaligste wandelingen is die we gedaan hebben gedurende onze 8 maanden, echt onbeschrijfelijk. Supermooi!! Mooier dan supermooi. Hebben geprobeerd het op beeld vast te leggen om het jullie te kunnen tonen, het blijft een poging want het was enorm moeilijk om dit prachtige geheel vast te leggen :). We hadden ook geluk met het weer, geen regen, maar zonneschijn :)!

Na de wandeling is het savonds weer beginne onweren, gezellig... We sliepen op de parking aan het begin van de wandeling van de Kings Canyon (normaal mocht dit niet, maar we hadden echt geen zin om verder in de regen te rijden...). Na bijna niet geslapen te hebben tijdens het onweer, waren we alletwee rond 5u eindelijk goed in slaap gevallen, tot we om zes uur werden wakker getoeterd door een ranger haha verschrikkelijk..

Normaal is de kans miniem tot uitgesloten dat je wordt betrapt door een ranger zo,vroeg in de ochtend, maar omdat het zoveel geregend had, kwam de rangers checken. Of er iemand was omdat ze de wandeling en weg ernaartoe moesten afsluiten. Wel prachtig, enorme watervallen van de Kings Canyon :)! We kregen een verwittiging en een uur de tijd ons te verplaatsen, dus om zeven uur waren we al op de baan richting Alice Springs.

Hebben een paar dagen doorgebracht in en rond Alice Springs. De stad zelf stelt niet veel voor. Gewoon een kleine stad met wat restaurants en winkels, beetje gelijkaardig aan een gewone gemeente in Belgie... Er zijn ook veel aboriginals in de stad. We hadden al veel verhalen gehoord over de abo's, voornamelijk negatieve. Zoals ze bijvoorbeeld vaak drinken, schooien, vechten, enzovoort.. Helaas kunnen we deze verhalen allemaal bevestigen. We voelden ons ook niet altijd op ons gemak door deze verhalen, en ook doordat ze altijd in vroep vertoeven en daardoor wat vijandig overkomen.

Na Alice Springs zijn we doorgereden naar Katherine, de grootste stad tussen Alice Springs en Darwin en was het tijd (lees : DRIIINGEND tijd haha) om een jobke te zoeken. Na vier dagen zoeken, eindelijk job gevonden. Echt een job zoals we wouden: farmwork met accomodatie,... 1 probleem : de job was in Ali Curung, een mini aboriginal dorp 250km ten Noorden van Alice Springs. Haha jawel, we zijn de 800km die we al gereden hadden, helemaal teruggekeerd voor de meloenenjob. Maar hebben er absoluut geen spijt van gehad :). Hebben er een klein maandje meloenen geplukt en hebben er echt leuke tijden gehad. De job was zwaar, soms saai, lastig in de hitte maar vooral super leuk met onze collegameloenenplukkers :) we waren met een team van tien personen. Wij, twee Australische guys, twee Italianen, twee Esten en twee vaste werkers James en Chelsea. Een internationaal team dus ;). Interessant om met zoveel verschillende nationaliteiten te zijn, vooral de Italiaanse keuken was ons ding haha ;)

Momenteel zijn we al bijna weer een week aan het rondtrekken! 1 van de Australische jongens, Timmy, is met ons meegereden tot in Darwin.

Voor Darwin zijn we eerst samen naar Litchfield National Park gegaan, bekend voor zijn prachtige watervallen. Hebben er zalig gezwommen in de waterholes en Timmy is zelf van een ongeveer 40m hoge waterval in het water gesprongen, crazy Australian people....

We hebben er ook de Florence falls bezocht. 't Was een super dag :)

Na Litchfield hebben we Timmy afgezet en hebben we Darwin verkend, de tropische stad van Australie. Supergezellig met al die palmbomen :). Hebben er een heerlijk 'zwemmeke' gedaan in de wavelagoon (publiek zwembad met golven om het kwartier).

Dinsdag was het tijd voor avontuur. Wild jumping crocs stonden op het programma! Rond negen uur kwamen we toe, voor we op de boot stapten, kregen we eerst de kans om een python vast te houden. Coooool :). Na de python vastgehouden te hebben (raar gevoel trouwens..), waren we volledig klaar om de grootste krokodillensoort ter wereld te zien! De grote krokodillen werden gelokt met stukken biefstuk aan een touw (vastgemaakt aan een grote bamboestick). De krokodillen waren gigaaantisch!!! Ze sprongen uit het water recht naar omhoog naar de stukken vlees, enge grote bek vooool scherpe tanden, amai. Superrap en krachtig, die wil je niet tegenkomen tijdens het zwemmen, brrr :). We hielden onze armen en handen dan ook flink in de boot haha. Het was echt een zalige uitstap :).

Woensdag trokken we terug richting Katherine, om daarna door te rijden naar West-Australia. Tussenstop gemaakt aan de prachtige Edith Falls! Heerlijk 'klaar' water, perfect temperatuurtje en omringd door palmbomen :). De waterval mondde uit in het meertje waar we zwommen, nice!

Donderdag Infinity pool met zicht op Lake Argyle.

Vrijdag en zaterdag the Gib river road!!!! Deze weg is ook puur outback, 660 km lang, door The Kimberleys of WA. Dit is een bijna nog volledige unsealed road, die daarenboven verschillende river crossings bevat, 4WD only dus. We hebben in het begin dan ook wat pech gehad met 2 punctured tires (door slechte banden-voorbereiding van Adri ;) ). Maar die hebben we dan kunnen herstellen, met wat hulp van Aussies, en hebben deze legendarische weg nog zonder andere problemen uitgereden.

Vrijdag toegekomen bij Ellen

Nu relaxen en Perth bezoeken