Summer in December: a sunny Christmas and a totally rad New Year's Eve

14 januari 2014 - Kangaroo Island, Australië

Hiiiiii

Al eventjes geleden dat we de blog hebben geupdated, we weten het... Sorry!
Onze blog bouwt voort op het laatste bericht, dus deze blog begint rond 3december...

Nadat onze Jack nieuwe bandjes heeft gekregen zijn we naar het Daintree National Park gegaan. We zijn tot aan Cape Tribulation getrokken (dit was dus ons meest Noordelijke punt van de East Coast). Hebben er prachtige wandelingen gedaan met mooie Lookouts.
Na Daintree NP begon onze tocht naar het Zuiden, meerbepaald naar Melbourne, via Canberra.
(Oorspronkelijk gingen we vanuit Cape Tribulation richting Nortern Territory, maar het wetseason (enorme hitte met regenstormen) liet dit niet toe, dus is de route veranderd zoals jullie wel al wisten...) Dus, na Daintree, reden we richting Canberra (de hoofdstad van Australie), en daarna naar Melbourne, een goeie 3200km naar beneden....

Eerst nog een tussenstop: Granite Gorge Park. Bij het toekomen werden we ontvangen door een ouder alternatief mevrouwtje in een soort open houten 'office', waar ze je een potje met wallabiefood gaf en een zelfgetekend kaartje met de wandelroute op. We waren nog geen tien minuten aan het wandelen en er kwamen al drie kleine schattige wallabies aangesprongen. Superleuk om kleine wilde wallabies eten te geven, ze pakken echt je hand vast om het eten op te eten. De wandeling was tussen en op rotsen, vrij vermoeiend op zo een hete dag, maar echt zalig! De route werd aangeduid met witte bollen op de rotsen die je moest volgen. Er was ook een 'turtle-meertje' waar je in kon zwemmen als verfrissing. Het water zat inderdaad vooool van de kleine turtletjes. Leuk! Het park had mooie lookouts en de tocht op zich was echt de moeite!

Hierna begon onze tocht naar Canberra. De kortste weg loopt niet via de kustlijn (die we al hadden gereden), maar langs de outback, op sommige delen zo'n 5-600km landinwaards. Een vijfdaagse tocht waarbij we elke dag ongeveer een goeie 6-700km reden. Om de beurt rijden. De tocht was echt genieten. Wij alleen midden in de outback, op onverharde hobbelwegen, stof-aardewegen, maar soms (meer en meer richting NSW) ook deftige asfaltbanen. Niets om ons heen, behalve de natuur. Velden, woestijn, bomen, vlaktes, en niet te vergeten: de véééle beestjes: kangaroos, koeien, schapen, struisvogels, ....
Vooral de koeien deden geen moeite om van de baan te gaan wanneer wij er reden, grappige momenten als er een zotgrote koe weigert langs de kant te gaan ook al toeter je, of roep je luidkeels haha. De dorpjes en rest areas waar we overnachtten waren 1 voor 1 super. Enorm vriendelijke dorpmensen, allemaal benieuwd van waar we kwamen en waarom we langs daar reden enzo. Alles was rustig en peacefull, gewoon wij twee.

Na vijf dagen goed doorgereden te hebben zijn we in Canberra toegekomen en hebben daar een daguitstap gemaakt. Canberra is in vergelijking met Sydney echt rustig en niet echt de hoofdstad die je zou verwachen natuurlijk voor zo'n groot land. Hebben er de architectuurtoer gedaan (wat moet je daar anders doen;) ), en de belangrijkste gebouwen ervan bezocht. Er zijn ook aboriginals die een soort kamp hebben opgezet voor het oude parlementsgebouw, als protest tegen de werking van het land en bestuur... Toch hadden we een zeer aangenaam gevoel bij de stad. De stad is mooi, verzorgd, modern, rustig (je komt daar echt bijna niemand tegen), gezellig... Niet zoals de grote steden, maar toch de moeite waard om een bezoekje te brengen. Daarbij, negen maand rondreizen in Australie zonder de hoofdstad gezien te hebben, zou niet kunnen he ;).

Na Canberra bezocht te hebben, zijn we naar Victoria gegaan, naar Melbourne. We hebben echt onze tijd genomen om Melbourne te bezoeken en hebben drie dagen rondgelopen in de stad. Dit was echt echt ons ding. Zoooo een grote stad, zo veel leven en verschillende culturen, en toch een supergezellige en warme stad. Hebben er een paar musea gedaan, chinatown, de italiaanse en griekse gedeeltes bezocht, de sfeer in de drukke straten opgesnoven, enzovoort... Topervaring! Tot nu toe onze lievelings grote stad.

Na Melbourne en omgeving bezocht te hebben, vonden we het tijd om eens te werken (oojaaa het geld vliegt ervandoor als je alles wilt doen en zien. Ge zijt hier maar ene keer e ;)). Dus gebeld naar the Harvest Guide en hadden onmiddelijk een job. We moesten dezelfde avond nog naar Andrew (de verantwoordelijke voor de jobs) gaan. Afspraak was wel dat we bleven logeren in een huisje met andere backpackers die ook werkten op boerderijen, tegen een kleine vergoeding. Geen probleem natuurlijk.. Daar zaten we in een klein huisje met zes Thaiwanners, twee Duitsers en twee Frans-Canadezen. Hebben ons zotgelachen, de Thaiwanners konden onze namen niet uitspreken, waren supergrappig, maar ook enorm vriendelijk. We deelden de kamer met Pinky en Danny, een Thaiwanees koppeltje. Elk ons eigen stapelbed haha. No way dat wij daar een lange periode gingen slapen in een stapelbed, volgende dag stapelbedje weg en onze matraskes lekker naast elkaar haha.
Char haar eerste job was samen met Melvis, 1 van de Thaiwanse meisjes. Het was een Cherrypickingjob. Na een korte dag had ze 56kg geplukt, joepiee! Haha. Leuk ervaring.
Adri's job was op Flemings, een tree nursery of boomboerderij. Hij moest de hele dag stokken naast de jonge boompjes in de grond duwen, zodat deze rechtgroeien, een zware maar toffe job. Hij werkte samen met Keven en Danniel, de twee Franscandeese jongens.
Daarna kon Char ook werken in de boomboerderij. Vijf dagen gewerkt, goed centjes verdiend.

Na het werken zijn we naar Frankston gegaan, daar zat Hanne (vriendin van Charlotte) bij haar "Australische familie". Sara (aussie mama) nodigde ons uit om kerstdag mee te vieren. Spannend :)!
Dag voor kerstavond zijn we naar Wilsons Promotory National Park gegaan, het bekendste NP van Victoria. Het was een wisselvallige dag, veel wind en wolken, maar ook veel zon, soms wat regen... Ambetant ;). Hebben er een hike gedaan langs de coastline, wat prachtige beelden gaf! De woeste zee met het witte strand was een mooooie natuurcombinatie.

Op kerstavond zijn we met ons tweetje gaan eten in Melbourne City, ergens in een klein gezellig GrieksItaliaans straatje met wat straatmuzikanten. Raar om kerstavond zonder onze  familie te vieren (en buiten te eten), maar hebben wel alletwee van onze avond genoten!!
Kerstdag waren we dus uitgenodigd bij Sara haar ouders, Rosalie en Max. De broer van Sara was er ook met zijn vrouw, twee dochtertjes en hun hond. We waren wel wat zenuwachtig, want ja, kerst vieren bij een familie die je helemaal niet kent..gaat dat wel? JA, DAT GAAT. We kwamen toe, werden met open armen ontvangen, het was alsof we echt familie waren. Glaasje champagne bij het toekomen, een rondleiding in het huis en dan pakjestijd. We kregen zelf ook pakjes van Rosalie en Sara. Echt super. Wat een familiegevoel :). Dan zat iedereen buiten op het terras (30 graden op kerstdag, niet slecht he) voor het middagmaal, lekkere kalkoen met zoete patat, pompoen, groentjes, enzovoort. Het beste was het dessert, een Australische traditie op kerst, een Pavlova taart met ijs, vanillecreme en een chocolademerenque rand. Yummieee. Voor we begonnen te smullen, werd er een kerstmuziekje opgelegd en werd er op de de taart flink wat alcohol gesmeten en in brand gezet (geflambeerd). Spektakel, en daarna smullen!
Het was een superdag, samen met Hanne en onze (tweede) australische familie :)! Hadden een gezellige familiedag die we nooit meer gaan vergeten!

Na kerstdag mochten we nog een weekje logeren bij Sara en haar twee kinderen (Gill en Brody), samen met Hanne. Tot nieuwjaar dus, want oudejaar gingen we samen met Hanne en Sander vieren. Het waren vijf zalige dagen, genoten van de rust en van het gezinsleven. Samen koken, afwassen, spelletjes spelen, naar de zee gaan, basketten, ...

Op oudejaarsavond hebben we in een park gegeten, en genoten van het pre-firework van half tien. Daarna hebben we ons langzaam verplaatst naar de Southbank voor het middernacht vuurwerk. De stad was superdruk, iedereen liep op straat, met lichtgevende feesthoedjes, een zalig sfeertje! Het middernachtvuurwerk was schitterend, echt prachtig, het vuurwerk werd synchroon van alle hoge gebouwen over heel de stad afgeschoten, zalig!! Na dit spektakel zijn we samen naar een bar/club gegaan om het nieuwe jaar in te zetten :)...
Nieuwjaarsdag hebben we rustig aangepakt, eerst smorgens gaan ontbijten int stad en daarna wat verder gereden richting de volgende bestemming: the Great Ocean Road, en op een rest area samen genoten van de rust.

Twee januari zijn we the great ocean road beginnen afrijden. Die dag hebben we Torquay, Bells Beach, Point Addis, Anglesea, en Lorne bezocht. Wat gewandeld en Lookouts gedaan. De weg op zich is ook al prachtig, naast de oceaan. Daarna hebben we Cape Otway en Point Franklin gedaan, en de bekendste watervallen en hebben we aan Johanna Beach overnacht. Onze laatste dag hebben we de mooiste dingen gedaan, zoals the Twelve Apostles, the Grotto en London Bridge, en tot slot the Bay of Islands. Het was een super windy en cloudy day, maar ondanks het redelijk koud was, maakte dit het zicht wel leuk met de superwoeste oceaan!

Na de great ocean road hadden we het gehad met het wisselvallige Victoria en werd het tijd om door te trekken naar South Australia ;). We hadden ook alles in Victoria gedaan wat we wouden doen, dus het was niet alleen voor het weer hoor haha.
Adelaide, de 'hoofdstad' van South Australia, is een 'kleinere' stad in vergelijking met Melbourne en Sydney. Gezellig omdat de volledige stad omringd wordt door parken, ideaal als daguitstap, de voormiddag het aboriginal museum bezocht en de central market (met echt alles en van alle culturen, superverse etenswaren enzovoort) en dan picnic'en in een park.
Ondertussen zijn we al in de Fleurieu Peninsula, ongeveer een uur van Adelaide. Zijn daar begonnen in Goolwa, hebben ook Victor Harbor en Deep Creek conservation park bezocht. We hebben 3 nachten op een camping overnacht vlak aan de zee in het super rustige Rapid Bay, echt prachtig. Heerlijk wakker worden met zicht op de zee en het zeebriesje op ons gezicht. Geniiieeetennn daar:). Ondertussen praat je met iedereen en leer je steeds meer over de Australiers ;). 20km verder in Cape Jervis hebben we maandag de ferry genomen naar Kangaroo Island. Hier blijven we in totaal tien dagen. Willen onze tijd nemen om het volledige eiland te verkennen. Kijken er naar uit, er zijn hier ook sealions, pinguins, kangaroos natuurlijk, .... En enorm veel wandelmogelijkheden.

Na Kangaroo Island zal er een nieuwe blog online komen! En proberen dan ook veeeel fotos er terug bij te zetten wat nu nog niet gelukt is.
Ps: als de blog een tijdje niet online komt kun je altijd wel onze locatie checken en dus volgen waar we ergens zitten door hierboven op 'Kaart' te klikken, dit geeft onze route weer en is altijd up to date!

See ya!
Xxxxxxx

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Mimi:
    14 januari 2014
    Amaai, ik kreeg er koud van en emotioneel.
    Wat een belevenis!!!We zijn gelukkig in jullie plaats.
    We stellen het hier super goed en doen niets anders dan ons huis inwijden, met vrienden en familie. Aleè gouw zeggen ze in West-Vlaanderen.We hebben het beiden druk: opa geeft terug cp les en ik joga, tai-chi en ben in een koor gegaan:zalig is het om te zingen.1februari is het instuif, met de naaste buren, hopelijk ook zalig, hè.mijn verjaardag vier ik met je mama en t'josiane, met een lekker etentje.Zo ook een beetje nieuws uit de kust van belgiè.
    veel liefs van je mimi en opa
  2. Oma:
    14 januari 2014
    Prachtig prachtig ben blij dit allemaal te kunnen lezen, nog prettige reis, ik ga nu slapen het is hier 23u20 dus hoog tijd voor mij dikke zoen omaatje
  3. Opa.:
    15 januari 2014
    Tof tof tof wat jullie allemaal meemaken, om jaloers op te zijn !!
    Geniet verder van jullie welverdiende vakantie en mijn persoonlijke groeten aan de Aboriginals ;-)
    Met mij alles goed.
    Dé Opa ;-)
  4. Dorothee:
    16 januari 2014
    Waaauw, wat een avontuur! Leuk om te lezen: de tijd van je leven, geniet ervan!!! Dorothee en Co x
  5. Jonas Spruyt:
    27 januari 2014
    Waaah zoot! Tziet er echt vet uit daar! Ik ga stoppen met lezen anders wordt ik jealo ;) grtz, geniet ervan