Great Barrier Reef & Wet season (& exact 2 maanden Oz)

4 december 2013 - Mareeba, Australië

Woeps, bijna twee weken gepasseerd zonder blogbericht.. Sorry mama's, papa's, omaakes, opaakes en vriendjes ;)

Na Moreton Island hebben we uiteraard nog tal van schitterende dagen gehad en vele uitstappen gedaan:). Eerste stop na Moreton Island waren de Glass House Mountains, waar we op een primitief en net daarom sympathiek campingetje hebben overnacht. Volgende dag een korte wandeling gedaan in de Mountains en via de Scenic Drive hadden we een mooie lookout van de bergen. Rond de namiddag zijn we doorgereden naar Noosa Heads, een leuk surfstadje, vol met backpackers. Eerlijk gezegd niet echt ons ding, houden meer van de rustige en verlaten plekjes waar we enkel met ons tweetjes kunnen genieten van de omgeving :). Maar ondanks onze behoefte aan de rustige en mooie plekjes hebben we toch een verfrissend duikje in de zee genomen zodat we er weer tegenaan konden ;). Hebben daar in de buurt overnacht op een tooop rest/picnic area, de picnic area lag achter een tankstation, in een open plek met een vijvertje en bos, je merkte niks van de drukke autostrade naast het tankstation. Genieten! Op de picnic area aan de praat geraakt met een supersympathieke Australier die ons bij het weggaan een World Unity and Peace sticker kwam geven die we op onze auto moesten kleven. Jip, hij hangt op onze Jack haha :).
Na het drukke Noosa Heads zijn we naar Rainbow Beach doorgereden, op zoek naar de Rainbow colours op het strand.. Hmm, didn't see much rainbow... Rainbow beach is een gewoon strand zoals een ander - en ernaast een stijle berg met wat 'verkleurde' rotsen, maar veel minder speciaal dan we verwacht hadden en wat ons Lonely Planet boek beweerde...

De dagen erna (waaronder donderdag, gelukkige verjaardag Laar;)) zijn we een flink stuk doorgetrokken en hebben we in Bundaberg en de kleinere stadjes/dorpjes Agnes Water en Town of 1770 vertoefd, gewandeld, gezwommen, ... Town of 1770 was een suuupergezellig stadje, zeer verzorgd en proper! Hebben daar twee keer de zonsondergang bekeken vanop de picnicarea...mooi..romantisch..;)...

Zondag, Adri's verjaardag, zijn we naar Lady Musgrave Island in het outer Great Barrier Reef gegaan. Dit was écht één van de hoogtepunten van onze reis!!! De dag begonnen met een heerlijk verjaardagspannekoekenontbijt joeeepiieee hiep hiep hoeraa in de gloriaaa en dan de Lady Musgrave Boat genomen. Charlie was helaas een beetje misselijk door de serieuze golven, was een beetje zeeziekskes... Ze was duidelijk niet alleen hahaha, om de vijf minuten liep de crew met gevulde zakjes (en daarna met nieuwe zakjes) over en weer naar de vuilbakken op het dek.. En de Aziaat in de boot deed ook zijn best, zodat iedereen goed kon horen dat hij zeeziek was... Vies.. Gelukkig hielpen de pilletjes die ze genomen had en bleven de lekkere pannekoekjes waar ze moesten blijven en voelde Charlie haar goed tegen het einde van de 'rit', fieuw;)...
Aangekomen aan het reef en het eiland hebben we eerst een tour gedaan op het eiland met uitleg over alles. Het eiland is echt prachtig, wit zand, palmboompjes en duizenden vogels die daar hun nestjes bouwen. Na de eilandtour kregen we een soort koraaltour en uitleg over the Great Barrier Reef. We zaten in een boot met een glassbottom, en kregen zo onze uitleg over de koralen. Super interessant en echt gek hoe oud sommige koralen wel niet zijn en in zo een goeie staat blijven!! Na de touren konden we (eiiindelijkkkkk) vrij gaan snorkelen. Prachtige onderwaterwereld, super kleurrijke visjes, klein en groot, mooi koraal, en hebben zelf het geluk gehad om met een seaturtle te kunnen zwemmen. Echt DE MAX. Hebben echt geen woorden voor ons gevoel van die dag, alles was perfect, zonnetje scheen, het snorkelen was prachtigprachtigpraaachtig, het eiland was mooi en interessant,... Een unieke dag in onze trip, echt waaw:).

Maandag doorgetrokken naar Byfield National Park, waar we de Stoney Creek Track hebben gedaan. Tijdens de hike hebben we een schildpadje tegengekomen, denken een zeer oude. Leuk. De track op zich was ook leuk, alleen hadden we wat pech met het weer (niet alleen pech, want het is nu zo goed als begin wet season, waardoor we de voorbije en komende dagen heel wat regen hebben gehad en zullen hebben, gepaard met tropische warmte (lees hitte, en daarbij nog de zeer hoge concentratie vochtigheid in de lucht)) en kregen we een serieuze regenbui boven ons. Gaf ons wel een leuk thuisgevoel, het was precies een wandeling in de ardennen, hahaha. Regen regen regen en o ja nog meer regen, in een dennenbos :)... Na De Ardennen (of was het Byfield National Park?) hebben we in Marlborough overnacht. Marlborough is een dorp, een heel klein dorpje wist een meneer (met veel passie en zeer gelukkig) ons te vertellen. 1 school met 23 kindjes, 30 huizen, 1 restaurant en 1 benzinestation met rest area waar wij hebben overnacht :). Sympathiek plekje!

De volgende dagen merkten we dat het wet season toch echt stilletjesaan begint. Helaas.. Regen regen en die verschrikkelijke hitte. Ambetant gevoel, je zweet en hebt warm maar toch regent het... Maar je hoort ons niet klagen hoor ;). Na veel rijden zijn we ondertussen in Mackay, nog ietsje verder, in Cape Hillsborough National Park. Je kan daar een leuke wandeling doen waarbij je door kan trekken naar een klein eilandje ernaast, als het low tide is. Wij waren helaas niet op het juiste moment dus konden niet doorgaan naar het eiland. Maar hebben onze eigen wandeling langs het strand gedaan :), het was high tide dus sommige delen van het strand stonden onder water waardoor we op en tussen de rotsen moesten klimmen, beetje avontuur, leuk ;). In het woud was het echt snikheet (die dag hadden we geen regen, superzomerweertje) en je rook de geur van kool, er was duidelijk een tijdje geleden een bosbrand geweest want er stonden nog resten van afgebrande bomen..  Het strand was mooi, mooi, mooi. Palmbomen, wit zand, rotsen en heel af en toe een kangoeroe die eens kwam piepen hihi.
Na de intense wandeling zijn we terug naar Mackay gereden om een duikje te nemen in de Blue Lagoon, een aangelegd zwembad middenin de stad, waarna we zijn doorgereden naar Eungella National Park. Zulke lagoons worden aangelegd om afkoeling te voorzien en vooral omdat er tijdens de zomermaanden veel kwallen in de zee zitten, waaronder een paar dodelijke..
In Eungella National Park hebben we twee hikes gedaan. Tijdens de tracks kom je twee watervallen tegen waarin je kan zwemmen, echt zaaaalig. Het park is jungle-achtig, tropisch en zeer rustgevend. De watervallen zijn mooi, en echt de perfecte afkoeling tijdens de wandeltochten!

Vrijdag opnieuw een eilanduitstap, joepieeeee, deze keer de wereldbekende Whitsunday Islands. In de voormiddag zijn we gaan snorkelen aan Border Island en rond de middag zijn we naar Whitsunday Island gegaan waar we op het paradijse Whitehaven Beach hebben gepicnict. Top uitstap, mooie eilanden en prachtige natuur. Alleen zeer jammer van het weer, het was een grijze dag (heeft zelf eventjes geregend) waardoor de zichtbaarheid van de zee tijdens het snorkelen niet zo goed was en we dus niet veel van het koraal en de vissen konden zien...

Zaterdag een dagje regen gehad, maar dan ook veeeeeel regen. We beseffen dat wanneer het hier regent, het echt met bakken uit de hemel pijlrecht naar beneden valt. Op een bepaald moment zag je niks door de voorruit van de auto, echt gek! Zondag zijn we naar Paluma Range National Park gegaan, waar je de Little en de Big Crystal Creek hebt met allerlei leuke plaatsjes waar je in de watervallen turtles kunt spotten! Helaas was het zondag en is dit duidelijk een ideale-familie-uitstap-plaats... Waardoor we niet overal met ons tweetjes konden genieten van de rustige natuur en watervallen :). Er waren niet alleen veel families, er waren ook heel veel dazen, die ons "serieus gestekt" hebben...awwww. Buiten dat, leuke en mooie natuuruitstap!

Om het wetseason te proberen vermijden zijn we aan een hoog tempo aan het doortrekken, maandag waren we in Mission Beach waar het visitor centre ons enorm veel informatie heeft gegeven over Queensland, het wetseason, over the Northen Territory, over West-Australie, enzoveelmeer. De meneer die er werkte vertelde echt alles zo eerlijk en vol passie, superinteressant om naar te luisteren :). Hebben daar ook voor de volgende dag een watertaxi geboekt om naar Dunk Island te gaan. Die watertaxi hebben we de volgende ochtend bijna gemist, overslapen ofzo? Nee.. Gewoon Charlie haar schitterend orientatievermogen woeps ...ferm verkeerd gereden hahaha... (Adri ging juist, en zal zich dus niet meer laten doen!;) ) Nu ja, geen probleem, we hebben hem gehaald en hebben een schitterende dag gehad. Na alle regen kregen we plots weer prachtig weer! Dunk Island is alweer een paradijs. Er is niemand op het eiland, het is er heel rustig. Enkel wij en de natuur. Er was een resort op het eiland, maar deze is door orkaan Yasi een paar jaar geleden verwoest geweest en waarvan de overblijfselen er nog zijn. Hebben de Mount Kootaloo beklommen, een serieus steile en lastige beklimming in die hitte amai. Char heeft haar pufferkes goed mogen gebruiken haha :). Bovenop de top heb je een panoramisch uitzicht over de family group of islands, mooi!! Na de lastige en bezwete wandeling hebben we gesnorkeld (in onze eigen 'nieuwe' wetsuitjes) op Muggy Muggy beach. Muggy Muggy is aboriginal voor "coral mushrooms where crayfish lurk", leuke snorkelplaats en zaaalig om in de schaduw van de palmbomen te genieten van de rust en omgeving.. Alweer een topuitstap!!

Dag erna hebben we het Paronella Park bezocht, de laatste tussenstop voor Cairns.
Paronella Park is echt een prachtig park, oorspronkelijk opgericht door een Spanjaard José en wordt nu door een koppel uitgebaat. Je ziet de ruines van de kastelen en van de ballroom, het park ligt aan een grote waterval, echt mooi. Savonds wordt alles verlicht waardoor het nog mooier is. De gidsen vertelden de hele historie over hoe het park is ontstaan, interessant!
Hebben daar overnacht op een mooie-moderne-propere camping, enigste nadeel is dat er enorm veel maar echt eeeenorm veel vleermuizen in het park leven en dat die echt veeeel lawaai maken. Over vleermuizen gesproken, grappig moment, vanaf het donkerder wordt, werd het aangeraden om met een paraplu rond te lopen in het park ...neen, niet voor de regen... ja, wel voor de vleermuizenkaka.... Grappig zicht om iedereen te zien rondlopen met een paraplu zonder regen...

De laatste dagen hebben we in Cairns doorgebracht, leuke stad! Het is er anders dan de andere grote steden zoals Brisbane en Sydney. Je hebt daar geen hoge wolkenkrabbers en niet dat superdrukke verkeer. Het is er aangenaam en nog vrij modern. In het midden van de stad, naast de kust, heb je, zoals bij Brisbane en Mackay, een aangelegde lagoon, een zwembad. In vergelijking met de andere steden was dit een supergezellige lagoon, er speelden live bandjes, er was een markt en de esplanade op zich is ook mooi! Hebben de Botanic Gardens bezocht, prachtige tropische bloemen, en zelf vleesetende plantjes hihi. Het Morris Lake was ook mooi, super die natuur vlak aan de stad!
Door het slechte weer (warm, vochtig en regen. Joepie, wetseason...) zijn we eens naar de cinema geweest. Niet zo verschillend van Belgie, behalve dat je zelf je plaatst kiest gewoon bij het binnenkomen in de zaal en dat de popcorn zout is in plaats van zoet (niet lekker dus, ze kennen hier zelf geen zoete popcorn heeft een jongen van het cinemapersoneel ons uitgelegd.. Hij was wel zo vriendelijk om onze vieze zoute popcorn terug te nemen en ons in de plaats een "wanna be sweet popcorn" te geven met een lichte caramelsmaak, niet zo lekker als de onze, maar alleszins veel beter dan de zoute;))

Zondag hadden we onze laatste uitstap naar het Great Barrier Reef, opnieuw naar het outer reef, meer bepaald het Norman Reef.
Een dag om nooit meer te vergeten!!! Het was schitterend weer waardoor het ideaal was om te snorkelen (zichtbaarheid onder water tot 20 meter ongeveer). De onderwaterwereld is er praaaachtig, moeilijk te beschrijven met woorden en zelfs de fotos tonen de werkelijkheid niet volledig. Mooie kleurrijke koralen, leuke klein visjes en leuke grote vissen, en alles is zo "peacefull" en rustig in het water.
Adri heeft voor het eerst gedoken, tot 9-10 meter diep, het was een superervaring. De rust onder water en zeker in deze natuur... Char wou ook dolgraag duiken maar mocht niet door haar asthma. Echt jammer maar het snorkelen op zich was ook al top ;). Wanneer Adri onder water aan het duiken was, is Char meegegaan met iemand van de crew die haar alle speciale plekjes van het reef heeft getoond, speciale koralen en vissen enzovoort, super interessant! Wanneer we samen aan het snorkelen waren, hebben we een haai gezien!!! ...toegegeven : Char was lichtjes in paniek de eerste minuut :)... Echt een superbeest, was wat aan het rondzwemmen op zijn gemak, het beest was een goeie 1,5m groot en zag er eigenlijk echt mooi uit. De nemovisjes waren er ook, zoooo leuke visjes hihi.
De rest van de onderwaterwereld kunnen jullie op de foto's zien want dit kunnen we eeecht niet beschrijven :).

Maandag kreeg onze Jack een groot onderhoud bij de garage en nieuwe bandjes (lees: serieuuuuze spiksplinternieuwe 4x4banden), wat nodig was.. Dinsdag (vandaag) zijn we naar het Daintree National Park en ons meest noordelijke punt Cape Tribulation gegaan. Hebben er leuke wandelingen en Look-outs gedaan, en uiteraard volop genoten van de natuur en de schitterende plaatsen waar het tropische regenwoud en de oceaan (en dus het Great Barrier Reef) elkaar 'meeten'. Mooi!

Groetjes!
Big love!